Laatste loodjes - Reisverslag uit , van yvonjohannis - WaarBenJij.nu Laatste loodjes - Reisverslag uit , van yvonjohannis - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes

Door: Johannis

01 Januari 2012 | ,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2012. Echt bizar om te zien hoe snel de laatste weken omvliegen. Het is nog maar twee weken geleden sinds t laatste verslag, maar we hebben alweer t nodige meegemaakt.

Oud en Nieuw
Oud en Nieuw was hier rustiger dan gedacht. De havenstad Valparaiso trekt elk jaar om en nabij de 1 miljoen toeristen voor het naar eigen zeggen grootste vuurwerkspektakel ter wereld. Wij hadden geen zin in die drukte en in de wijk waar we zitten stikt het van de cafe´s, restaurants en discotheken. Maar toen t eenmaal 12 uur was, was er van die bruisendheid niets meer te bekennen!
Op 3 cafe´s na was namelijk alles dicht, zelfs nu nog! Rare jongens die Chilenen..
Gelukkig hadden we in t hostel een BBQ die om 21 uur begon en toen iemand zei goh het is al twaalf uur, had Yvon net haar eerste stukkie vlees te pakken. (ze zeiden dat t kip was..) Het was dus een erg rustige jaarwisseling bij ons, want nadat we nog ergens wat waren eten en wat bier hadden gekocht, was er van de veertig BBQ gasten niemand meer aanwezig! Vandaar ook dat ik nu in staat ben een kleine update te geven van de afgelopen weken...

Wijnproeven
Na onze boottocht naar Puerto Montt en tussenstapje op het vroegere pirateneiland Chiloe wilden we het wijngebied van Chili gaan verkennen, net als eerder in Argentinie en Zuid Afrika. Verder dan wijn drinken in n restaurant zijn we helaas niet gekomen. Itt Cafayatte (Argentinie) en Stellenbosch (Zuid Afrika), kun je in Santa Cruz niet simpel een fiets huren en langsgaan bij de (gratis) wijnproeverijen. Je kunt er alleen met een eigen auto of in tourvorm heen en dan betaal je ook de hoofdprijs. Daarom besloten we maar onze eigen wijnproeverij te houden. Net zo lekker en een stuk goedkoper!

Paaseiland (Rapa Nui)
Na het wijnproeven was t tijd voor ons laatste grote ding van deze reis : Paaseiland. We waren al reizigers tegengekomen die daar express niet heen gingen, omdat ze hadden gehoord dat t saai zou zijn. Zelf hadden we ons er niet zo´n voorstelling va gemaakt. Bovendien meningen zijn altijd subjectief, maar daarvoor moet je er wel eerst zijn geweest. Bij aankomst op t vliegveld van Rapa Nui (navel van de wereld) werden we onthaald met lokale muziek en dito bloemenslingers (ook ik moest er aan geloven..) en een pick up van t hostel (we hadden niets gevraagd want meestal staat er dan juist geen pick up)

We hebben er zes dagen gezeten en het eiland (Amelandgrootte) is echt schitterend! De Moai (de beroemde beelden) zijn er nog meer dan 400 van! We hebben twee dagen een autootje gehuurd en gezwommen en gewandeld. Zelfs met een klein katertje op 1ste kerstdag de zonsopgang gezien bij een rij beelden echt prachtig. (we waren helaas niet de enige tourio´s met dat idee) Met kerstavond hadden ze in t hostel een kerstdiner voor de gasten en de eigenaars zaten er ook bij, erg gezellig

En hoe klein t eiland ook mag zijn, als je er zit heb je dat idee helemaal niet. Volgens de vroegere bewoners was Rapa Nui ook het enige nog bestaande land ter wereld. De rest, dachten ze, was overstroomd. Waarschijnlijk zijn de Polynesiers dan ook niet veel verder gevaren denken ze. De Nederlandse link met Rapa Nui was wel wat anders dan we hadden gedacht. Van Jacob Roggeveen (Roddeveen volgens de Lonely Planet..) ontbreekt elk spoor. Ook in het lokale museum wordt de moderne naamgever van Rapa Nui niet vermeld. Maar..om de een of andere vage reden zit er wel...een ING vestiging!! Na Mathura (onooglijk stadje in Noord India, Yvon vond het een 1001 nacht stadje) de meest bizarre plek voor een ING vestiging die we deze reis hebben gezien.

Na Paaseiland zijn we net voor Oud en Nieuw nog naar Valparaiso geweest. Ooit de belangrijkste havenstad van Zuid Amerika en sinds 2003 op de Unesco lijst. Volgens velen is de stad een plaatje om te zien. Wij vragen on inmiddels af wie die Unesco lijst eigenlijk samenstelt en vooral wat de criteria zijn.. Het viel een klein beetje tegen, maar dat kan ook zijn omdat we tijdens deze reis al zo ontzettend veel moois hebben mogen zien.

Yvon..ze slaapt alweer, zal snel wat foto's op de site zetten van de laatste weken. Morgen gaan we alweer richting de grootste astronomische schotel ter wereld in La Serena, daarna nog een goede week strandhangen, inkopen doen en de 18e komen we alweer terug, leuk he :)?
Zoals ze op Rapa Nui zeggen : Lorana 2012!
Johannis

• 01 Januari 2012 - 20:32

OoElisabeth:

Ook voor jullie het allerbeste in 2012! Dat jullie nog een schitterend begin van het jaar in zuid amerika mogen hebben om vervolgens de rest van het jaar liefdevol, met veel succes en in eigen woning in Nederland te leven.

• 01 Januari 2012 - 21:49

Doreen:

Beste wensen voor 2012, en geniet van jullie laatse dagen...

groetjes Doreen

• 05 Januari 2012 - 06:35

RJ & Ing:

Wij hebben nu eindelijk ook weer wifi... Dus een beetje te laat, maar: een heel gelukkig (en koud) nieuwjaar gewenst in Nederland.
    Fijn dat jullie weer snel terug zijn van jullie geweldige reis. Kunnen we weer samen wijnproeven. Heerlijk!
    Geniet nog maar van de laatste loodjes en tot snel!

• 05 Januari 2012 - 18:59

Marcel:

Natuurlijk de allerbeste wensen voor een nieuw jaar dat vast anders wordt dan afgelopen jaar! Het zal weer werken worden na zo'n fantastisch lange wereldreis. Ik ben benieud waar jullie aanlanden in Nerderland bij terugkomst de 18e aanstaande. Dat horen wij graag (en alle andere volgers ook) om jullie een geweldig overweldigend onthaal te bereiden.
    TOT SPOEDIG WEERZIENS !!!