Met een Cessna de wereld over ;) - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van yvonjohannis - WaarBenJij.nu Met een Cessna de wereld over ;) - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van yvonjohannis - WaarBenJij.nu

Met een Cessna de wereld over ;)

Door: Johannis

11 September 2011 | Brazilië, Manaus

Schaam, schaam. Het is al weer te lang geleden, maar hier is ie dan toch, inmiddels 3 landen verder.
Suriname was bovenal top, heerlijk eten (was niet anders verwacht), Paramaribo een erg mooie karakteristieke stad, en nog nergens zo gastvrij ontvangen! Zoals Yvon al eerder had geschreven zouden we eea gaan doen voor de stichting Ypsilon. Ik zeg zouden, want de dag dat we hiermee begonnen besloot Yvon haar fiets tegen een auto te parkeren (ze rijden er links) Gelukkig bleek het erg mee te vallen. Iedereen, echt iedereen (auto´s stopten zelfs om te zeggen dat Yvon daar niet moest zitten vanwege giftige slangen..) wilde helpen. We zijn dan ook netjes naar de EHBO gebracht en later zelfs opgepikt en bij ons huisje afgeleverd!!
Ondanks dat het erg werd aangeraden hebben we helaas geen tour naar de binnenlanden kunnen doen, niet alleen vanwege Yvon, maar ook omdat het ons budget ruim te boven ging. Maar we komen op zeker nog een keer bterug en dan gaan we zeker de binnenlanden in.

Na Suriname stond Frans Guyana (´Europees grondgebied, incl. euro) op het programma. Na een erg strenge controle (´als ik mijn drugs zou afgeven hoefde ik niet mee´- was gebaseerd op bevestigend antwoord dat ik weet wat cocaine is, tenminste dat maakte ik op uit gebrekkige engels van douanier..) In drie dagen zijn we via het Europese Spacestation (zelfs Griekenland betaalt hier aan mee?) en hoofdstad Cayenne terug naar Suriname getogen.
Om naar Brazilie te kunnen moesten we via Guyana reizen. Volgens onze taxichauffeur vertrok de boot pas om 9 uur en hadden we alle tijd... Na vier uur wachten op de volgende boot, kwamen we aan in Guyana. Yvon mocht pas langs de Surinaamse douane na het zingen van het Wilhelmus!!(anders was ze geen echte nationalist volgens dienstdiende bromsnor)
Guyana was alsof we terug in India waren. De koeien en geiten liepen weer los over straat, in de supermarkten koelen ze vrijwel niets (complete vakken met groen brood), en de gaten in de weg worden weer opgevuld met afval (efficient?)
Om naar Brazilie te reizen moet je via Lethem (zuidelijke punt) gaan. Er ging een bus (zo verzekerden Guyanezen ons ook!) eenmaal aangekomen bij de busmaatschappij Interserv, bleek deze echter failliet (kantoor was al gesloopt) De enige weg naar Lethem gaat via een 17 uur durende tocht over een zandweg, en zonder verlichting. We kozen dan ook voor optie 2: vliegen met een Cessna. Gelukkig hadden we de piloot van de reclamefolder en werd ons verzekerd waar de sateliettelefoon en jungleoverlevingspakket lagen. Na een paar uur vol turbulentie (piloot zat lekker krantje te lezen), landden we op de Guyanese versie van een landingsbaan, bij Lethem. Lethem kun je voorstellen als een grote zandbak met wat huisjes en vooral, heel veel chinese malls. Vanuit Brazilie kan men hier erg makkelijk en erg goedkoop ´merkkleding´ kopen. Het kostte wat moeite Yvon hiervan te weerhouden...
Inmiddels zitten we al weer in Manaus (Amazonegebied) en volgende week gaan we voor 7 dagen piranhavissen en kaaimannen vangen, wordt vervolgd...

• 11 September 2011 - 17:43

Elisabeth:

Whahaha, lig helemaal dubbel geklapt van het lachen om dit reisverslag! Werd helemaal meegenomen in jullie reis met tegenslagen. Zie jullie al in de taxi zitten op weg naar de boot en dan daar te laat aankomen...en ook jullie blikken bij de vallen vol groen brood plus de cessna. Hilarisch! Geniet van Brazilië!

• 12 September 2011 - 07:10

Josine:

Gelukkig zijn jullie de vliegreis goed doorgekomen. Als de piloot een krantje zat te lezen, zal het wel een rustig vluchtje (voor hem) zijn geweest. Veel plezier in de jungle!

• 19 September 2011 - 10:00

Marleen:

Oooh dat is leuk, wel een geweer meenemen he voor die kaaimannen. En uitkijken dat de piranha's je niet alsnog bijten op de boot, die kaken heel goed breken.
    Tof jongelui!!!! Al die ervaringen.
    Had Suriname maar beter ingepland, 25/11 zijn wij daar. Jammer hoor Johannis!!!

• 22 September 2011 - 09:35

Marcel:

Het is iedere keer weer leuk jullie belevenissen te lezen. Het is natuurlijk ook fantastisch een wereldreis te kunnen maken van een jaar. Jullie reizen wel stug door als ik dat zo lees. Ik wordt er zelfs hier in mijn comfortabele stoel een beetje moe van (en ik ben toch wel wat gewend of is het de leeftijd die mij parten gaat spelen?). Wij zijn net terug van een 8-daagse reis met het vrouwenkoor van Anneke naar Bulgarije. Niet zo spannend als jullie ervaringen maar toch ook leuk om mee te maken. Voor nu: bonne route en tot een volgende keer.